*عبارت «پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک» یکی از شعارهایی است که عدهای از زرتشتیان به تازگی آنرا به عنوان شعار مذهبی خود بکار میبرند و گاه آنرا به زرتشت منسوب میدارند و یا آنرا اندرز و فرمان زرتشت مینامند. در حالی که این شعار نه تنها ارتباطی با زرتشت و تعالیم او ندارد، که برخلاف شکل و معنای ظاهری آن حتی دلالتی بر زندگی اینجهانی و رفتار نیک آدمیان با یکدیگر نیز نمیکند.
این شعار ترجمهای آزاد و ترکیبی خودساخته از سه اصطلاح مستقل و متمایز «هومَتَه»، «هوختَه» و «هوَرشتَه» است. این سه اصطلاح که در متون نواوستایی و پهلوی دیده شده، نامهایی است برای سه طبقه بهشت در دین زرتشتی و برای تخیلات و تصوراتی که از بهشت در آن اعتقادات مذهبی وجود دارد.
روان مرده پس از مرگ و پس از پارهپاره شدن جسمش توسط سگ (بنگرید به متن پهلوی «مینوی خرد») و پس از عبور از «چینوَد پل» (قابل قیاس با «پل صراط») به طبقه اول بهشت که هومته (ترجمه شده به پندار نیک) نام دارد، وارد میشود و در آنجا بلافاصله با یک جام شربت بهشتی به نام «زَرمیه رَئوغنَه» از او پذیرایی میگردد. سپس دوشیزهای زیبا با پستانهای برجسته و با خوشمزهترین خوراکیها و نوشیدنیها به استقبال او میآید و به همین ترتیب روند تشریفات و پذیراییهای بهشتی با جزئیات دیگری در طبقات دیگر آن ادامه مییابد.
از طرف دیگر و در تضاد با سه طبقه بهشت، سه طبقه نیز برای جهنم وجود دارد. در متون زرتشتی، مراحل استقبال و پذیرایی(!) در این طبقات سهگانه جهنمی با دقت و جزئیات مفصل شرح داده شده است. این مراحل و توصیفات به اندازهای آمیخته با واژگان و مفاهیم زشت و وحشتناک و چندشآور است که قلم و زبان از بیان آنها عاجز است.
برای آگاهی بیشتر بنگرید به: تفضلی، احمد، مینوی خرد، چاپ سوم، تهران،1380؛ ژینیو، فیلیپ، ارداویرافنامه، ترجمه و تحقیق ژاله آموزگار، تهران، انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران، چاپ دوم 1382؛ میرفخرایی، مهشید، بررسی هادختنسک، تهران، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، 1371؛ رضی، هاشم، دانشنامه ایران باستان، تهران، 1381، (ذیل مدخلهای هومته و هوخته و هورشته).
منبع: سایت پژوهش های ایرانی
لینک مرتبط:
هیچستان
شعاری ایرانی نه زرتشتی